پوشش چادر در ادیان مختلف

پوشش در ادیان

چادر در ادیان مختلف به معنای خاص خود (نوعی پوشش سراسری برای بانوان) به همراه نقاب و روبند ، وجود داشته است. این موضوع در برخی از متون و منابع همه ی ادیان آسمانی ذکر شده و در اغلب آنها این نوع پوشش را برای زنان واجب دانسته اند. همچنین نسبت به دین اسلام ، توصیه های آنها نسبتاً سخت تر و شدیدتر میباشد. در این مطلب چند نمونه و شواهد مرتبط به این موضع را بیان کرده ایم.

پوشش چادر در ادیان مختلف

 

پوشش چادر در ادیان مختلف عبارتنداز:
چادر یا پوشش سراسری در آیین یهود
در کتاب مقدس یهودیان تورات ، در برخی از قسمت ها کلماتی مانند :

چادر ، برقع ، روبند و…… دیده میشود که در اینجا چند مورد مهم آن را ذکر نموده ایم.

فقرات ۶۴ و ۶۵ از سفر براشت ، باب ۲۴ تورات،قضیه دیدار حضرت اسحاق در صحرا با زنی بنام ربقاء:

«ربقاء چشمان خود را باز کرده،اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد،زیرا که از خادم پرسید :

این مرد کیست که در صحرا به استقبال می آید ؟

خادم گفت : آقای من است ، پس برقع خود را گرفته خود را با آن پوشانید »

در ماجرای « عروس یهودا » که در فقرات ۱۴ و ۱۵ از کتاب مقدّس تورات (روت) بیان شده است ، چنین ذکر شده است:«… پس رخت بیوه گی را از خویشتن بیرون کرد، برقعی پوشید و خود را در چادري پوشید و به دروازه عینایم که در راه تمنه است نشست…»

تفاسیر فرانکس مفسّر مشهور تورات
در تفسیر فقرات ۶۴ و ۶۵ که در مورد یک بیان شد ، فرانکلس (یکی از مفسّرین مشهور تورات) چنین میگوید:

«چونکه ربقاه در شهر بزرگ شده بود؛ معلوم است که عادّي بود به حجاب و چادر و نقاب و برقع.

چون هنوز عقدش خوانده نشده بود، چون اسحاق را دید خود را پوشانید، چادر و نقابش حاضر بود،

منتهی در وقت پیاده شدن افتاده بود،

حرکات ربقاه از اوّل تا آخر موافق آداب شرع و عادت اهل آن زمان که حجاب و چادر و نقاب بوده، بوده است»

در تفسیر فقره ۱۶ ، باب ۲۰ از سفر تورات حین بیان داستان حضرت ابراهیم و ساره (ع) فرانکلس براین عقیده است که در آن زمان مثل امروزه در بین زنان ایلات کمتر عادی بود که از نقاب و روبند استفاده کنند . برخلاف آنان زنانی که در شهرها سکنی میگزیدند همیشه با چادر و نقاب و روبند دیده میشدند.

از مطالبی که گفته شد میتوان به دو نکته بسیار مهم پی برد :

در تاریخ اقوام یهود ، چادر یا پوشش سراسری به همراه روبند و نقاب و برقع ریشه ی بسیار عمیقی دارد.
چادر در میان زنان روستایی بسیار کم بوده و زنان شهری بیشتر از این پوشش استفاده میکردند ولی در زمان نوشتن کتاب « تفسیر فرانکلین » این پوشش در روستاهای آنها هم رواج پیدا کرد.
چادر، یا پوشش سرتاسري در آیین ابراهیم خلیل و اسحاق کلیم (ع)
در دو نقل مربوط به حضرت اسحاق (ع) و ماجرای دیدار ایشان با « ربقاه » و ماجرای حضرت ابراهیم (ع) با ساره که در مبحث آیین یهود گفته شد ، این چنین برداشت میشود که این نوع پوشش نه تنها حجاب اغلب زنان امّتهایشان بوده بلکه در میان قومشان نیز رواج داشته است.

چادر، یا پوشش سرتاسري در آیین حضرت مسیح (ع)
اغلب مفسّرین قدیم و جدید انجیل در ذیل فقرات ۱۳ الی ۱۷ ، باب ۱۱ از کتاب مقدّس انجیل ، چنین بیان کرده اند:

« چون زنان بی چادر و روبند به کلیسا می رفتند،

مارپولس ایشان را نهی نمود از این عمل قبیح، که موجب هیجان شهوت و تفرّق حواسّ جماعت می باشد »

« شمایس یونس » یکی از مفسّرین مشهور کتاب انجیل در ذیل فقره ششم ،باب ۱۱ کتاب مقدّس انجیل گفته است که :

« علامت احترام زن آن است که همیشه با چادر و روبند باشد، تا محترم شمرده شود

و گرنه در حکم زانیات (زنا کنندگان) خواهد بود…

پس حجاب براي زن واجب و لازم است که هر کجا می رود با چادر و روبند باشد…»

« شمایس یونس » در ذیل فقره سوّم نیز این چنین گفته است :

« هیچ کس زن را تا این اندازه آزادي نداده که بی چادر و روبند به جایی برود و سر خود را برهنه کند در کلیسا و غیره »

چادر، یا پوشش سرتاسري در آیین زرتشت
وجود حجاب و چادر و حتّی روبند در میان اقوام زرتشت در کتاب « اروپاییها و لباس ایرانیان » و همچنین در متون دینی زرتشتیان نوشته شده است.

در کتاب « اروپاییها و لباس ایرانیان »دو تصویر دیگر از دو زن ارمنی در عصر صفوي دیده میشود

که یکی از تصاویر مربوط به زن جوانی میباشد که پوشش چادر ندارد

ولی مقنعه و روپوش او تاحدّي گشاد و فراخ بوده که حجم بدن را به کلی پوشانده است.

تصویر دوم نیز متعلق به زن پیری است که علاوه بر پوششی که گفته شد چادری وسیع نیز بر تن دارد .

به احتمال زیاد تصویر اول نشان دهنده ی لباس و پوشش زن در اندرون خانه؛

و تصویر دوم نشان دهنده ی پوشش زن در عرصه ی اجتماع میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *