شباهت و تفاوت چادر کمری حسنا و چادر قجری چیست؟

تفاوت چادر قجری و حسنا

یکی از متداول ترین و پرتکرار ترین سوالات تفاوت چادر کمری حسنا و چادر قجری است که ما در این مطلب پس از توضیح اینکه اصلا چادر کمری چیست به سراغ این موضوع بحث برانگیز می رویم. و در انتها به مزایا و معایب این مدل چادر اشاره میکنیم.

چادر مشکی کمری

چادر کمری که شامل دو مدل چادر کمری قجری و چادر کمری حسنامی باشد، یکی از انواع مدل های چادر مشکی پرطرفدار موجود در بازار می باشد. چادر کمری به دلیل طراحی جالب و کاربردی که دارد به یک گزینه بسیار عالی برای استفاده روزمره به خصوص برای بانوانی که در طی روز فعالیت های فیزیکی فراوانی دارند تبدیل شده است. ما در این مقاله میخواهیم انواع چادر کمری و پارچه های بکار رفته برای دوخت این چادر را با هم بررسی کنیم تا بتوانیم خرید راحت تری را با شناخت کامل این مدل تجربه کنیم.

با ما همراه باشید.

چادر کمری چیست؟

چادر کمری یکی از مدل های پرطرفدار موجود در بازار است و بدلیل راحتی که دارد بسیار مورد توجه بانوان قرار گرفته. طراحی کلی این چادر به این صورت است که قسمت پایین تنه مانند دامن میباشد و عموما با یک بند یا کش به دور کمر بسته میشود و قسمت بالای چادر نیز با کش روی سر قرار میگیرد. این مدل چادر در طرحی جدیدی که دارد از پشت کاملا شبیه به چادر ساده ایرانی است. در ادامه به  توضیح انواع چادر کمری خواهیم پرداخت.

 

انواع چادر مشکی کمری

چادر کمری عموما در دو مدل کلی چادر قجری و چادر کمری حسنا در بازار موجود میباشد.

چادر کمری قجری

عکس چادر کمری قجری

چادر قجری همان طور که از اسمش پیداست یکی از قدیمی ترین چادرها است که دوره استفاده از آن به زمان قاجاریه برمیگردد. امروزه نیز با همان نام ولی با طراحی کمی متفاوت تری استفاده میشود. به طور کلی سه مدل چادر قجری در بازار موجود میباشد:

  • چادر ساده قجری
  • چادر دستک کوتاه قجری
  • چادر دستک بلند قجری

در چادر کمری دستک بلند اندازه دستک ها تا حدی است که تا پایین زانوی شخص میرسد و در چادر دستک کوتاه نیز این اندازه تا پایین کمر شخص میرسد. منظور از دستک همان قسمت های آویز دو طرف چادر است. در مدل قجری ساده نیز دستک ها آویزان نیستند و به قسمت کمر متصل میباشند.

ضمن اینکه چادر قجری با پارچه عرض کم دوخته شده و پشت آن دارای درز می باشد.

 

انواع چادر کمری قجری

 

چادر کمری حسنا

تصویر چادر حسنا

چادر کمری حسنا نیز در واقع همان چادر قجری ولی مدل بروز آن میباشد. در این مدل پشت چادر کاملا شبیه به چادرهای ایرانی است و درزی ندارد. در قسمت جلوی چادر نیز قسمت دامن با بند به دور کمر بسته میشود و قسمت بالای چادر نیز با کش روی سر قرار میگیرد. این مدل چون به کمر وصل میشود سنگینی چادر را کاهش میدهد و احساس سبکی را به بانوان منتقل میکند. دستک ها نیز بلند هستند که میتوانید برای پوشیدگی بیشتر دو قسمت را با یک دکمه جفتی ساده و یا گیره روسری به راحتی به یکدگیر متصل کنید.

تفاوت چادر کمری حسنا و چادر قجری

امروزه در بازار چادرهای کمری در دو مدل کلی چادر قجری و چادر کمری حسنا به فروش میروند. در واقع چادر کمری حسنا مدل امروزی چادر قجری میباشد و تفاوت این دو مدل در پشت چادر، دستک ها و قسمت جلوی چادر (دامن) است.

در مدل چادر کمری حسنا، پشت چادر به دلیل عرض زیاد پارچه، دوختی ندارد و همچنین دستک های جلو چادر نیز بلند تر هستند و به دامن چادر متصل میباشند. که این موضوع باعث میشود بانوان راحتی بیشتری با این مدل چادر داشته باشند چرا که امکان روگیری نیز با چادر کمری حسنا فراهم است.

این مدل چادر قسمتی شبیه به دامن دارد که توسط بند هایی از دو طرف به دور کمر بسته میشوند. در مدل چادر قجری قسمت پایین، مانند دامن به تن میرود و دنباله آن روی سر قرار میگیرد. چادر کمری حسنا با توجه به طراحی که دارد از پشت کاملا شبیه به چادر ساده ایرانی است.

جنس چادر کمری

چادر کمری به دلیل مدل شیک و خاصی که دارد عموما با پارچه های ساده دوخته میشود. پارچه هایی که برای چادر کمری استفاده میشود معمولا حریر اسود، انواع کرپ و کن کن هستند. پارچه های کرپ در انواع مختلفی در بازار موجودند و جنس های کرپ حریراسود و کرپ کریستال برای این چادر انتخاب خوبی هستند. البته کرپ VIP تراکم بالاتری دارد و مشکی تر است.

پارچه کن کن نیز به دلیل ماهیت براقی که دارد عموما برای مجالس مورد استفاده قرار میگیرد. ریزش بسیار زیبایی دارد و چروک نمیشود. برای استفاده روزانه نیز پارچه حریر اسود و انواع کرپ گزینه های بسیار مناسبی هستند چرا که نخ کش نمیشوند و پرزدهی نیز ندارند. با این تفات که پارچه های کرپ ایستایی زیباتری روی سر دارند.

چادر کمری برای چه اشخاصی مناسب تری است؟

یکی از مزایای چادر کمری حسنا این است که برای بانوان باردار و مادران بسیار مناسب است. دستک هایی که در دوطرف چادر وجود دارد باعث میشود علاوه بر پوشیدگی، دست ها آزاد باشند تا توانایی انجام کارهای روزانه از قبیل حمل کالسکه و یا رانندگی را داشته باشند. این مدل چادر برای افرادی که اضافه وزن دارند نیز گزینه بسیار مناسبی محسوب میشود.

مزایا و معایب چادر کمری

به نظر تنها عیب چادر کمری قسمت جلوی چادر است چرا که با توجه به مدلی که دارد در قسمت بالاتنه چادر پوشانندگی کاملی ندارد و به همین دلیل بهتر است از مقنعه یا روسری های بلند استفاده شود تا راحتی بیشتری داشته باشید.

مزایای چادر کمری بسیار بیشتر از معایب آن است. یکی از مواردی که در بالا به آن اشاره نشده بود قد چادر است. طراحی جالبی که این چادر دارد به گونه ایست که با پوشیدن چادر کمری دیگر چادر روی زمین کشیده نمیشود و کثیف نمیشود. البته این نکته به این بستگی دارد که بتوانید قد مناسب خود را خریداری نمایید.

از دیگر مزایای چادر کمری میتوان به قیمت مناسب، سبک بودن چادر و راحتی آن نیز اشاره کرد.

مزایا و معایب چادر قجری

همان طور که بالاتر نیز گفته شد، چادر حسنا و کمری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در واقع چادر حسنا نمونه بروز و مدرن شده چادر قجری میباشد و سعی شده است در این مدل، معایب چادر کمری کمتر شود تا بتوانید به صورت روزانه و راحتی ار چادر کمری استفاده کنید. در ادامه چند مورد از معایب چادر قجری که در چادر کمری حسنا برطرف شده است را با هم مرور میکنیم تا بتوانید با واقف بودن بر این نکات بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • یکی از معایب چادر قجری دستک های آن میباشد. دستک های چادر قجری عموما کوتاه هستند و امکان دارد به همین دلیل احساس راحتی کمتری با این مدل چادر کنید. این در حالی است که در چادر کمری حسنا سعی شده دستک ها قد متعادل و بلندی داشته باشند تا یک پوشش مناسب را برای بانوان ایجاد کند.
  • از دیگر معایب چادر قجری میتوان به نوع پوشیدن آن اشاره کرد. این موضوع را در نظر داشته باشید که قسمت پایینی چادر قجری به صورت دامن به تن میشود و امکان دارد برای خانم های باردار و یا چهارشانه و توپر پوشیدن این مدل کمی دشوار باشد. از این رو در چادر کمری حسنی این نکته رعایت شده و قسمت پایین چادر توسط بند هایی از دو طرف به دور کمر براحتی بسته میشوند.
  • نکته دیگری که بهتر است به آن توجه داشته باشید دوخت پشت چادر میباشد که در چادر کمری حسنا به صورت یک تکه دوخته شده و درزی ندارد، در صورتی که چادر قجری به این شکل نیست. البته این موضوع سلیقه ای نیز میباشد و جز معایب چادر قجری محسوب نمیگردد.

به طور کلی چادر قجری و چادر کمری دو مدل چادر راحت برای استفاده روزانه میباشند که هر کدام معایب و مزایا خاص خودشان را دارند و به همین دلیل بهتر است حتما قبل از خرید با این نکات آشنایی کامل را داشته باشید تا یک خرید عالی را تجربه کنید.

ما در این مقاله اشاره کاملی به چادر کمری داشتیم و سعی کردیم تمام مواردی که برای شما عزیزان مهم است را توضیح دهیم. ممنون که تا آخر این مقاله همراه ما بودید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

One thought on “شباهت و تفاوت چادر کمری حسنا و چادر قجری چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *