اصول مهم نگهداری طولانی تابه گریل

این روزها و با تغییر سبک زندگی در جوامع مختلف، در اکثر آشپزخانه ها می توان ردپایی از ماهیتابه گریل را پیدا کرد.

ماهیتابه های گریل، نوعی از تابه های شیار دار هستند که به هر سرآشپزی در پخت و طبخ انواع غذاها با کمترین کالری ممکن کمک می کنند. تا پیش از این که ماهیتابه گریل به کمک آشپزی بیاید، برای تهیه غذاهای کبابی، تنها گزینه ی موجود، اشپزی در فضای باز و در دل طبیعت بود.

اما این نسل متفاوت از تابه ها، تا حد زیادی کار را برای هر سرآشپزی راحت کرده و امکان پخت گریل انواع مواد غذایی را در فضای آشپزخانه و بیرون از آن فراهم آوردند.

حالا که این تابه ها تا این اندازه برای هر آشپزخانه ای کاربردی هستند، بهتر است نگاهی داشته باشیم به اصول نگهداری از آن ها، تا ببینیم چطور می توانیم از تابه های گریل برای مدت زمانی طولانی نگهداری کنیم؟

در ادامه با ما همراه باشید.

چه کار کنیم تا ماهیتابه گریل عمر بیشتری کند؟

تابه های گریل با توجه به مصارف گسترده ای که در هر خانه ای دارند، بایستی با رعایت اصول خاصی نگهداری شوند تا ماندگاری طولانی مدتی داشته باشند. عدم توجه به این موارد می تواند عمر مفید ماهیتابه گریل شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

اما مهم تریت اصول نگهداری از ماهیتابه گریل کدام ها هستند؟

  1. قبل از استفاده از تابه گریل برای اولین بار، باید آن را با آب گرم و مایع ظرفشویی به خوبی شستشو دهید تا هر گونه آلودگی که در حین فرآیند تولید بر روی آن جمع شده است، از سطح تابه پاک شود.
  2. پس از شستشوی اولیه، تابه گریل را به طور کامل خشک کنید. فراموش نکنید که پس از هر مرتبه شستشو حتما این کار را انجام دهید. چرا که خیس بودن سطح تابه می تواند باعث زنگ زدگی محصول شده و علاوه بر مضراتی که برای سلامتی شما به همراه دارد، طول عمر ماهیتابه گریل را هم کاهش می دهد.
  3. هیچ گاه تابه گریل تان را برای خیس خوردن مواد غذایی چسبیده به آن، داخل آب رها نکنید. این کار می تواند باعث خوردگی و آسیب دیدگی تابه گریل شود. در عوض می توانید با تهیه تابه های گریل نچسب، از چسبیدن غذا به سطح تابه جلوگیری کنید.

در کشور ما، گروه تولیدی و صنعتی پانیذ سازان دانا با نام تجاری نالینو، اقدام به تولید مجموعه ای متنوع از ماهیتابه های گریل نچسب کرده است. شما می توانید بدون استفاده از روغن، انواع مواد غذایی مورد نظرتان را در این ماهیتابه ها گریل کنید.

  1. اگر تابه گریل تان پوشش نچسب ندارد و در هنگام پخت و پز، غذاها به سطح تابه چسبیده و سخت برداشته می‌شوند، می‌توانید از تکنیک قرار دادن تابه در آب گرم برای مدت خیلی کوتاه استفاده کنید تا آلودگی ها را از سطح ظرف بردارید.

  1. قبل از شروع پخت و پز برای اولین بار، سطح تابه را به کمی روغن چرب کرده و سپس آن را برای دقایقی داخل فر و یا روی اجاق گاز قرار دهید. این کار باعث استحکام بیشتر روکش نچسب ماهیتابه گریل شده و در نتیجه طول عمر آن را افزایش می دهد.

  1. به هیچ عنوان از ابزارهای تیز یا خشن برای تمیز کردن تابه گریل استفاده نکنید. زیرا این کار می تواند پوشش نچسب تابه تان را از بین ببرد و در نتیجه ماهیتابه گریل دیگر کارایی اصلی خودش را از دست می دهد.
  2. به جز آب و ابر ظرفشویی نرم، می توانید برای تمیز کردن تابه تان از مسواک نرم یا قطعه پارچه ای مرطوب استفاده کنید و آلودگی ها را از سطح ظرفتان پاک کنید.
  3. باید از استفاده از مواد شوینده قوی یا مواد شیمیایی سخت در هنگام تمیز کردن تابه پرهیز کنید، زیرا ممکن است روی رنگ پوشش نچسب تابه تان تأثیر بگذارد و باعث آسیب دیدگی آن شود.
  4. برای راحت تر شدن نظافت ظرفتان بهتر است از کمی روغن در سطح ظرف استفاده کنید. البته در صورت انتخاب تابه های گریل نالینو، هیچ نیازی به استفاده از روغن نخواهید داشت. زیرا این تابه ها تماما چدنی بوده و پوشش آن ها از نوع دیسکاور نچسب است.
  5. هنگام نگهداری از ماهیتابه گریل، داخل کابینت یا قفسه ها، بهتر است با یک تکه پارچه و یا مقوایی ضخیم روی سطح آن را بپوشانید. این کار هم رطوبت احتمالی ظرفتان را جذب می کند و هم مانع از آن می شود که در برخورد با سایر ظروف، سطح آن دچار خراشیدگی شود. در صورت استفاده نکردن از ماهیتابه گریل به مدت طولانی، می‌توانید آن را در یک کیسه نایلونی محکم بسته بندی و در جای خشک نگهداری کنید. به طور کلی فراموش نکنید که اگر تابه گریل شما به طور مداوم در معرض عوامل جوی مثل رسوبت یا آفتاب قرار دارد، بایستی از یک روکش مناسب برای حفاظت از آن استفاده کنید.
  6. قبل از قراردادن تابه گریل داخل کابینت و یا قفسه، همه قسمت های آن را به خوبی بررسی کنید تا دچار خردگی و یا زنگ ردگی نشده باشد.
  7. وقتی از تابه گریل استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود از وسایل حرارتی مانند دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید تا از سوختگی دست جلوگیری کنید.
  8. در صورت بروز زنگ زدگی یا خوردگی در سطح تابه گریل، می‌توانید از محلول خانگی تهیه شده از سرکه و آب برای تمیز کردن زنگ زدگی استفاده کنید.
  9. برای جلوگیری از ترکیدگی و خراشیدگی روی سطح تابه گریل، توصیه می‌شود از قاشق های چوبی و یا سیلیکونی برای مخلوط کردن یا برداشتن غذاها استفاده کنید. البته برخی از تابه ها مانند محصولات نالینو، دارای چنگک اختصاصی هستند که کار پخت و پز غذا را برایتان ساده تر می کند. بدون آن که به سطح ظرفتان آسیبی وارد شود.
  10. در صورت بروز زنگ زدگی شدید در تابه گریل، ممکن است نیاز به تعویض آن باشد. چراکه در این حالت پخت غذا داخل تابه می تواند برای سلامتی تان ضرر داشته باشد.
  11. از قراردادن تابه گریل در داخل ماشین ظرفشویی خود دارای کنید. چرا که این موضوع باعث از بین رفتن پوشش نچسب تابه می شود. از طرف دیگر نمک به کار رفته در ماشین های ظرفشویی باعث خرده شدن تدریجی سطح ظرفتان هم خواهد شد.

کدام ماهیتابه های گریل طول عمر بیشتری دارند؟

در میان محصولات متعدد و متنوعی که در بازار وجود دارد، انتخاب ماهیتابه ای که بیشترین کیفیت و ماندگاری را داشته باشد کار چندان ساده ای نیست. اما با این وجود می توان بر اساس برخی شاخصه ها، محصولاتی با کیفیت و استاندارد را انتخاب کنید. این ویژگی ها عبارتند از:

داشتن ضمانت نامه

به طور کلی معتبرترین ظروف پخت و پز آشپزخانه بایستی دارای ضمانت نامه و خدمات پس از فروش باشند. در کشور ما ظروف پخت و پز نالینو علاوه بر ضمانت نامه 2 ساله، از خدمات پس از فروش 10 ساله نیز برخوردار هستند.

مواد اولیه مرغوب

در همه جای دنیا ماهیتابه های گریل تهیه شده از چدن، بهترین نوع تابه گریل به شمار می آیند. در کشور ما هم، برند نالینو با تولید تابه های چدنی، امکان استفاده از محصولات با کیفیت را برای مصرف کنندگان ایرانی فراهم آورده است.

تنوع در کاربری

تابه های گریل معمولا اشکال مختلف و متنوعی دارند. تابه های دارای شیار و یا تابه های ساده. در این میان آن دسته از ماهیتابه های گریل که مجهز به هر دوی این حالت ها باشند، گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

شما می تواند تابه های گریل نالینو را به صورت دو رو و در ابعاد و اندازه های مختلف از نمایندگی های رسمی این برند خریداری نمایید.

سخن پایانی:

ماهیتابه گریل، یکی از پر کاربردترین ظروف پخت و پز برای کسانیست که به سلامت غذایی خود اهمیت می دهند. در این نوشتار تلاش کردیم که شما را با روش های مختلف نگهداری از این ظروف آشنا نماییم. امیدواریم مطالب مطرح شده، به افزایش ماندگاری و طول عمر ظروف شما، کمک شایانی نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *