لباس زنانه برای مراسم ختم

مراسم ختم هم مانند هر مراسم دیگری، نیاز به رعایت آداب و رسوم خاصی دارد. نحوه برگزاری، دعوت از مهمانان، پذیرایی، عزاداری و… هرکدام با قواعد ویژه خودشان انجام می‌شوند. قطعا لباس پوشیدن و انتخاب لباس مناسب نیز از این قاعده مستثنی نیست. نوع پوششی که شما برای حضور در مراسم ختم انتخاب می‌کنید، از طرفی شخصیت شما و از طرف دیگر، احترامی که برای افراد داغدار قائل می‌شوید را نشان می‌دهد. در این مطلب ویژگی‌های یک لباس مناسب برای شرکت در مراسم ختم را برشمرده و چند مدل لباس مشکی برای مراسم ختم را باهم بررسی خواهیم کرد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا با آداب و رسوم صحیح انتخاب لباس زنانه برای مراسم ختم آشنا شویم و به این سوال پاسخ دهیم که برای مراسم ختم چی بپوشیم.

لباس زنانه برای مراسم ختم

اهمیت انتخاب لباس برای مراسم ختم

اغلب شما تابه‌حال این سوال را از خود پرسده‌اید که برای مراسم ختم چی بپوشیم. با گذشت زمان متوجه می‌شویم که انتخاب لباس برای مراسم ختم، در گذشته بسیار راحت‌تر بوده است. اما این روزها پس از شنیدن خبر فوت اطرافیان، انتخاب مدل لباس مراسم ختم به یکی از دغدغه‌های اصلی افراد تبدیل می‌شود. این موضوع دو دلیل عمده دارد؛ اول ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی و دوم، چندگانگی و ایجاد تغییرات فرهنگی. این موارد باعث شده تا مردم پیش از همدردی در مراسم ختم، به فکر پوشش خود باشند. عده‌ای فقط سعی می‌کنند که لباس‌شان نسبت به باقی افراد بهتر و شیک‌تر باشد و به عبارت بهتر، با چشم و هم‌چشمی جلو می‌روند. اما بسیاری از افراد نیز آراستگی و نوع پوشش را نشانه احترام به میزبان داغدار دانسته و لباسی مناسب انتخاب می‌‌کنند.

البته برخی از افراد، به خصوص میزبانان مراسم عزا و اطرافیان آن‌ها، اغلب لباس‌های ساده‌تر یا کم ارزش خود را برای حضور در مراسم ختم عزیزا‌شان انتخاب می‌کنند. این دسته از افراد معتقدند که به دلیل تعدد کار‌ها و پذیرایی از مهمانان مراسم، لباس‌شان کثیف می‌شود و بهتر است از که از لباس‌های شیک خود استفاده نکنند. اما امروزه با روی کار آمدن استارتاپ‌هایی مانند پکتو، شما می‌توانید از پک پذیرایی ختم که از قبل برای هر نفر آماده شده، استفاده کنید. با این کار دیگر نیازی نیست که خودتان پذیرایی از مهمانان را به عهده بگیرید و بنابراین نگران کثیف شدن لباس‌هایتان نخواهید بود.

آداب انتخاب لباس برای مراسم ختم

انتخاب تیپ مشکی زنانه برای مراسم ختم، برای خانم‌ها مسأله بزرگی است. در گذشته اکثر خانم‌ها، حتی اگر پوشش معمول‌شان چادر نبود، خود را موظف می‌دانستند که حتما از چادر مناسب مراسم ختم استفاده کنند. اما امروزه انتخاب چادر تا حد زیادی کاهش یافته و هرکسی فقط سعی می‌کند که لباس مشکی مناسبی بپوشد. اما توجه داشته باشید که تنها مشکی بودن لباس کافی نیست؛ زیرا همانطور که اشاره کردیم، نوع لباس شما نشان‌دهنده احترامی است که برای میزبان و صاحب‌عزا قائل شده‌اید.

در ادامه برخی از مهم‌ترین آداب لباس پوشیدن در مراسم ختم را برای شما ذکر کرده‌ایم:

  • از پوشیدن لباس‌‌های روزمره مانند تیشرت، کفش اسپرت یا شلوار جین با طیف رنگ‌های آبی خودداری کنید.
  • آقایان اگر روی پیرهن خود کت نمی‌پوشند، بهتر است که از کراوات نیز استفاده نکنند.
  • اکسسوری و جواهرات خود را برای مراسم ختم فراموش کنید.
  • لباس‌هایی را انتخاب کنید که توجه مردم را به سمت شما جلب نکند.
  • از پوشیدن صندل خودداری کنید.
  • اگر از عینک آفتابی استفاده می‌کنید، بهتر است که عینکی با فریم کوچک انتخاب شود.
  • حتما جوراب بپوشید.
  • در هر فرهنگی حتی در کشور‌های غربی نیز بهتر است که آقایان دکمه یقه پیراهن خود را ببندند و خانم‌ها نیز لباس‌هایی را انتخاب کنند که گردن و سینه‌هایشان را بپوشاند.
  • هیچ اجباری برای پوشیدن لباس مشکی وجود ندارد. می‌توانید از رنگ‌های سرمه‌ای، دودی، خاکستری، قهوه‌ای و سایر رنگ‌های تیره استفاده کنید.
  • بهتر است که در روز مراسم خاکسپاری، لباس رسمی بپوشید.
  • اگر تمایل به پوشیدن کفش پاشنه دار دارید، به هیچ وجه سراغ پاشنه‌های بلند 12 سانتی نروید!
  • برخی از خانم‌ها، رنگ مشکی را به عنوان رنگ لاک برای مراسم ختم انتخاب می‌کنند. هرچند که بهتر است در این روز، ناخن‌هایتان لاک نداشته باشند اما اگر اصرار به استفاده از لاک ناخن دارید، از لاک بی رنگ یا رنگ‌ پوست استفاده کنید.
  • از آرایش غلیظ و چشمگیر جداً خودداری کنید.

بهترین مدل مانتو مشکی برای مراسم ختم دخترانه

تعداد زیادی از دختر خانم‌ها هستند که لباس‌های مشکی اما کار شده و پر زرق و برق خود را برای مراسم‌های ختم کنار می‌گذارند. از طرفی عده دیگری نیز با همان لباس‌های همیشگی و روزمره خود به مراسم ترحیم می‌روند. اما باید گفت که هیچ کدام از این دو دسته، با آداب و رسوم لباس پوشیدن برای مراسم ختم آشنایی ندارند. لازم است که در چنین مراسم‌های از لباس‌های رسمی استفاده کنید. لباس‌هایی شیک و معقول با ظاهری آراسته و مرتب اما بدون جلوه زیاد.

می‌توانید یک شال حریر سر کنید یا حتی قسمتی از پارچه مانتوی شما حریر باشد، اما ساده! زیرا همان‌طور که گفتیم، لباس‌تان نباید جلب توجه کند. اگر به پوشیدن لباس‌های شیک‌تر علاقه دارید اما مانتو را نمی‌پسندید، پوشیدن پیراهن‌های بلند رسمی به رنگ مشکی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. می‌توانید یک شال مشکی ساده، یک پیراهن بلند رسمی، کفش با پاشنه کوتاه و یک کیف دستی که همه به رنگ مشکی هستند را باهم ترکیب کرده و ظاهر بسیار شیک و آراسته‌ای برای خود بسازید.

نیازی نیست که ساده‌ترین و یک‌دست‌ترین پیراهن یا مانتو مشکی را برای مراسم ختم استفاده کنید. لباس‌های شما می‌تواند در قسمت‌ها و جزئیاتی شامل تور مشکی، منجوق دوزی مشکی، پلیسه یا دوخت‌هایی خاص باشد. اما دقت داشته باشید که قسمت عمده لباس‌تان باید ساده باشد. اگر مراسم عزاداری در شهر دیگری برگزار می‌شود یا صاحبان عزا از اقلیت‌های قومیتی هستند، قبل از حضور در مراسم، از فرهنگ و رسوم‌شان مطلع شوید. زیرا گاهی لازم است که برای شرکت در برخی مراسم‌ها، لباس خاصی بپوشید یا از اصول و الگوهای خاصی پیروی کنید. بهتر است که از افراد دیگر یا نزدیکان خانواده داغدار در این باره سوال بپرسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *