مدل های مختلف ست جشن تکلیف

جشن تکلیف چه زمانی برگزار می گردد؟

این مراسم با توجه به ماهیت معنوی و فرهنگی که دارد هر سال برای دانش آموزان پایه ابتدایی که به سن 9 سال تمام رسیده اند برپا می گردد. در نظر گرفتن سن 9 سالگی برای دانش آموزان دختر از آن جهت می باشد که در شرعیات مربوط به دین اسلام، سن بلوغ کامل برای دختر ها 9 سالگی می باشد. و لازم است تا به فکر تهیه یک ست کامل چادر نماز جشن تکلیف برای آن ها بود.

از این رو لازم است تا هر دختر خانمی که به این سن رسیده است؛ تمام واجبات و مستحبات دین را به جا آورد. اما آنچه ضروری می نماید؛ فرا گرفتن آموزه های دینی مربوط به اصول و فروع دین می باشد که لازم است به وسیله نظام آموزشی کشور اسلامی به دختران آموزش داده شود.

با توجه به اینکه دختران در این سن هنوز در دوره کودکی و نوجوانی به سر می برند؛ لازم است تا این آموزه ها با شیوه ای عالی و روشی به یاد ماندنی به آن ها آموزش داده شود. یکی از این آموزش ها، آموزش نحوه صحیح اقامه نماز یومیه واجب می باشد. که البته برای اینکار اولین چیزی که می بایست تهیه گردد؛ یک ست کامل چادر نماز جشن تکلیف می باشد.

بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که برگزاری یک مراسمی مانند جشن عبادت می تواند بهترین روش جهت ورود دختران نوجوان به این مرحله به شمار رود.

تدارکات برپایی جشن عبادت برای دختران تازه مکلف شده

برای برپایی این مراسم نیاز است تا ملزوماتی نیز در نظر گرفته شود. اما لازم است تا جایی که امکان دارد از تجملات و زیاده روی در برگزاری اینگونه مراسم ها خودداری شود. اما برخی موارد برای برگزاری جشن عبادت و جشن تکلیف دختران قابل چشم پوشی نمی باشد و از ارکان اصلی آن به شمار می رود. مانند خرید چادر نماز جشن تکلیف که در طی این مراسم همه دختران جوان چادر به سر می کنند و در کنار هم آماده نماز جماعت می گردند. همچنین برای به جا آوردن این مراسم ممکن است اقلام دیگری نیز برای دختران تازه مکلف شده تهیه شود.

به عنوان مثال سجاده، جانماز، قرآن، مهر نماز، تسبیح و … که همگی جزئی از یک ست کامل چادر نماز جشن تکلیف به شمار می رود. در این میان برخی اقلام نیز ضروری نمی باشد. اما برای جلوه های بصری و زیبایی هرچه بیشتر این مراسم تهیه و تدارک دیده می شود.

به طور معمول ست کامل چادر نماز جشن تکلیف تنها شامل یک عدد چادر نماز، یک سجاده و جانماز، مهر و تسبیح می باشد. اما در بسیاری از مواقع اقلامی همچون قرآن، رحل قرآن، کیف جشن تکلیف، کتاب دعا و … نیز برای دختران تازه مکلف شده خریداری می شود و در حین جشن عبادت به آن ها هدیه می گردد.

نکاتی ضروری برای خرید ست جشن تکلیف

آنچه می بایست برای خرید ست کامل چادر نماز جشن تکلیف مورد توجه قرار گیرد؛ کیفیت پارچه و دوخت محصولات می باشد. به عنوان مثال کیفیت چادر جشن عبادت از چند جانب مورد بررسی قرار می گیرد که عبارت است از کیفیت پارچه، کیفیت دوخت چادر نماز، مدل چادر جشن تکلیف، سایز چادر و … .

1- کیفیت پارچه ست کامل چادر نماز جشن تکلیف

معمولا پارچه هایی که برای این مدل از ست ها در نظر گرفته می شود در رنگ های روشن و بسیار زیبا می باشد. لازم به ذکر است که پارچه چادر جشن تکلیف فاطیما از بهترین درجه کیفی و در عین حال بسیار سبک و راحت می باشد.

نکته دیگر برای انتخاب چادر ست جشن تکلیف، یک رنگ بودن پارچه برای تمام قسمت ها و آیتم های ست کامل چادر نماز جشن تکلیف می باشد. به عنوان  مثال اگر لازم است تا برای طراحی و دوخت یک ست عبادت از پارچه هایی نظیر پارچه های دانتل و یا تور های مدل دار استفاده گردد؛ حتما لازم است تا از رنگ هایی متناسب با پارچه اصلی ست نماز بهر برده شود.

2- کیفیت دوخت ست کامل چادر نماز جشن تکلیف 

برای دوخت ست های جشن تکلیف باید به جزییات دوخت توجه بسیاری شود. از آن جایی که یک ست جشن عبادت دارای آیتم ها و بخش های متعددی می باشد؛ در نتیجه لازم است تا به دوخت هر قسمت جداگانه دقت شود.

به عنوان مثال در یک ست کامل چادر نماز جشن تکلیف، دوخت چادر، مقنعه، سجاده و جانماز بسیار متفاوت از دوخت کیف جشن تکلیف می باشد. بنابراین لازم است هنگام خرید ست جشن عبادت به دوخت لبه ها، درز ها، اتوکشی لایه های مختلف و همچنین جای دوخت و… توجه بسیاری گردد.

3- مدل ست کامل چادر نماز جشن تکلیف

با گذشت زمان مدل های متنوعی برای ست جشن عبادت طراحی و به بازار مصرف ارائه شده است. بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که امروزه مدل های ساده تر، طرفدار کمتری دارد.

مدل های ساده ای مانند چادر نماز ساده جلو باز همانند مدل های گلدار قدیمی که تحت عنوان چادر نماز گل گلی شناخته می شده است؛ امروزه کمتر به عنوان چادر نماز جشن تکلیف به کار برده می شود. و مدل هایی همچون چادر نماز ساتن و یا همچنین چادر نماز هایی با پارچه های رنگ روشن که بر روی آن های تزییناتی همچون جواهردوزی، روبان دوزی و … انجام می شود؛ طرفدارن بیشتری دارد.

 

4- سایز چادر جشن تکلیف

از موارد دیگری که برای خرید ست جشن تکلیف مورد توجه قرار می گیرد سایز چادرنماز می باشد. در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که اغلب چادرنماز ها همانند چادر های سنتی و یا اصطلاحا چادر چرخی، فری سایز می باشند.

اما باید توجه داشت که برای خرید چادرنماز آستین دار توصیه می شود که قد چادر حتما 5 تا 10 سانت بلندتر از قد خود شخص در نظر گرفته شود. زیرا این امکان وجود دارد که در هنگام قنوت و یا رکوع چادر تا حدودی بالا رفته و مچ پا مشخص گردد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *