هر آنچه نیاز است تا درباره پارچه دانتل بدانید!

پارچه دانتل چه نوع پارچه ای می باشد؟

پارچه دانتل ( Lace ) یک پارچه توری شکل است که بافتی بسیار ظریف از نخ کتان و یا ابریشم دارد و با استفاده از دستگاه ها بافت پارچه و یا حتی در برخی موارد با دست بافته می شود.

علاوه بر کتان و ابریشم برای بافت این پارچه از الیاف نخ پنبه نیز بهره برده می شود. بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری نمود که این پارچه در گروه پارچه هایی با الیاف طبیعی قرار می گیرد. به همین دلیل است که قیمت این پارچه به ویژه آن هایی که دست بافت هستند؛ بسیار زیاد می باشد.

البته این گفته به آن معنا نیست که همه دانتل ها دارای قیمت های بالا هستند. در این میان نمونه هایی از این پارچه نیز وجود دارد که از الیاف مصنوعی تولید می گردند. که به آن توری یا دانتل با فیبر الیاف مصنوعی نیز گفته می شود؛ و در قیمت های مناسب تری به بازار مصرف ارائه می گردد و در اختیار همگان قرار می گیرد.

به پارچه دانتل توری نیز گفته می شود. و بر اساس نوع، بافت و قیمتی که برای آن در نظر گرفته می گردد؛ این پارچه یکی از پارچه هایی می باشد که اغلب برای لباس های مجلسی به کار برده می شود.

بافت پارچه دانتل

پارچه دانتل اصل دارای الیاف و تارو پود از جنس ابریشم خالص می باشد که بر روی یک زمینه توری بافته می شد. به طور کلی می توان اینطور بیان نمود که برای بافت و تولید پارچه دانتل از هر نوع نخ اعم از الیاف طبیعی مانند نخ پنبه، کتان، ابریشم و یا الیاف مصنوعی و … استفاده شود؛ در نهایت همگی بر روی یک زمینه توری بافته می شوند و این بافت و تکسچر ( Texture ) اصلی پارچه دانتل را تشکیل می دهد.

انواع پارچه دانتل

اگر بخواهیم پارچه دانتل را تقسیم بندی نماییم؛ می توانیم همه انواع آن را در سه دسته بزرگ  زیر قرار دهیم:

  •     پارچه دانتل برجسته : این نوع از دانتل دارای طرح و نقش هایی برجسته می باشد که با استفاده از الیاف از جنس های مختلف بر روی یک زمینه توری ساده بافته شده است.
  •     پارچه دانتل کارشده : دانتل های کارشده نیز همانند سایر نمونه های دانتل می باشند و دارای نقوشی بافته شده بر روی زمینه توری می باشند. اما با این تفاوت که بر روی آن طرح ها نیز با مواردی همچون منجوق، مروارید، روبان، ملیله و … تزیین می گردد. این کار می تواند زیبایی پارچه دانتل و همچنین قیمت آن را افزایش دهد.
  •     پارچه دانتل کارنشده : دانتل های کار نشده نیز دانتل هایی ساده هستند که اغلب دارای نقش های برجسته نیز نمی باشند و برای لباس های مجلسی اما ساده تر کاربرد دارند.

مشخصه اصلی پارچه دانتل

مهم ترین ویژگی این پارچه در واقع اشکال و نقوش برجسته ای می باشد که بر روی یک زمینه توری ساده بافته می شود. در واقع همگی این پارچه را به عنوان یک پارچه توری کار شده با بافت های متنوع می شناسند که برای لباس های مجلسی به کار برده می شود.

انواع روش های تولید پارچه دانتل

همانطور که در ابتدای نیز به آن اشاره کردیم؛ پارچه دانتل به دو روش دستی و یا با استفاده از دستگاه تولید می گردد. در بافت پارچه دانتل با استفاده از دستگاه توری دوزی مقادیر بسیار زیادی از این پارچه در شکل و طرح های یکسان و با دقت و سرع عمل بالاتری در کوتاهترین زمان ممکن تولید می گردد؛ اما در روش های دستی ممکن است نمونه های مختلف تولید شده از پارچه دانتل مشابه یکدیگر نبوده و تفاوت هایی در طرح و نقش با یکدیگر داشته باشند. البته این موضوع خاصیت کار های دستی و دستباف است که از سوی دیگر می تواند ارزش آن را نیز افزایش دهد.

پارچه دانتل نفیس که با دست بافته می شود با یکی از روش های سوزن دوزی، قلاب بافی، نوار دوزی و یا دارحلقه تولید می گردد. همه این روش ها از جمله روش های متداول بافت دستی پارچه می باشد که علاوه بر ایران در نقاط دیگر دنیا همچون هند، مصر و مراکش نیز مرسوم می باشد.

تفاوت پارچه دانتل و گیپور

پارچه گیپور ( Guipure ) نیز همانند پارچه دانتل اغلب برای لباس های مجلسی به کار برده می شود. این پارچه نیز الیاف طبیعی و مصنوعی و به صورت نقوش و طرح های برجسته بافته می شود.

مهم ترین تفاوت پارچه گیپور و پارچه دانتل در این است که کلیه بافت های برجسته و نقوش پارچه دانتل بر روی یک پارچه توری ساده بافته می شود؛ اما در مقابل پارچه گیپور بدون زمینه توری می باشد و در واقع بین گل بوته و نقوش آن خالی می باشد.

ابن پارچه همراه با آستر برای دوخت لباس های مجلسی به کار برده می شود و می توان این طور بیان نمود که برجسته بودن نقش های پارچه گیپور از جمله بارزترین مشخصه های این پارچه شیک و مجلسی می باشد.

در نهایت می توان اینطور نتیجه گیری نمود که پارچه دانتل و پارچه گیپور هر دو پارچه های بسیار شیک و نفیسی هستند که برای دوخت لباس هایی از قبیل لباس شب، لباس نامزدی، لباس عروسی و … مورد استفاده بسیار قرار می گیرند.

اما این دو پارچه تفاوت هایی در بافت، زمینه توری، قیمت، وزن پارچه و … دارند.

با توجه به آن چه که پیش تر بیان شد؛ زمینه پارچه دانتل یک توری ساده است که موجب همبستگی بیشتر طرح های برجسته آن می گردد. همچنین پارچه دانتل در بسیاری مواقع وزنی سبک تر و حالتی لطیف و ظریف تر از پارچه گیپور دارد که به همین دلیل برای دوخت لباس های بسیار شیک مانند لباس عروس از پارچه دانتل استفاده می گردد. همچنین پارچه دانتل قیمت بالاتری نسبت به پارچه های گیپور دارد.

از پارچه دانتل برای تولید چه نوع لباس هایی استفاده می شود؟

با توجه به شکل و بافت پارچه دانتل از آن بیشتر برای لباس های مجلسی استفاده می گردد. لباس هایی که استفاده بسیار زیادی ندارد و تنها چند بار در طول سال پوشیده می شود. زیرا این پارچه یکی از انواع پارچه های نفیس به شمار می رود که می بایست در استفاده از آن محتاط تر عمل نمود.

دانتل مرغوب محصول کدام کشور است؟

در حال حاضر بهترین نوع دانتل به ویژه دانتل هایی که با دستگاه توری دوزی تولید می شود؛ از کشور های ترکیه، دبی و فرانسه وارد می شوند. البته در این میان دانتل هایی کاملا مشابه در طرح و رنگ با دانتل های مرغوب از کشور چین وارد ایران می شوند که در قیمت هایی پایین تر عرضه می گردند.

لازم به ذکر است که اگر به جای دانتل های مرغوب از مدل های چینی استفاده کنیم؛ رنگ آن پس از مدتی کدر می گردد و یا عوض می شود. این در حالی است که دانتل های با کیفیت به هیچ عنوان در طی زمان تغییر رنگ نداده و از کیفیت آن ها کاسته نمی گردد.

البته در این میان طریقه استفاده و نگهداری از پارچه دانتل نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. ما در اینجا نحوه صحیح شستشوی پارچه دانتل را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

نحوه صحیح شستشوی پارچه دانتل

برای شستشوی پارچه دانتل با توجه به ضخیم و یا نازک بودن بافت آن می توان مقدار ماده شوینده را از کم به زیاد تغییر داد. اما آنچه در اینجا حائز اهمیت است؛ توجه به این نکته است که دانتل را می بایست در آب با دمای متوسط رو به گرم قرار دهیم و بدون چنگ زدن به شستشوی آن بپردازیم.

نحوه صحیح خشک کردن پارچه دانتل

همانطور که یقینا تا اینجا متوجه شده اید؛ پارچه دانتل از بافت ظریف و حساسی برخوردار می باشد. بنابراین برای خشک کردن این لباس به هیچ عنوان از دستگاه های خشک کن استفاده نمی شود زیرا این کار می تواند حالت بافت پارچه را در قسمت های مختلف از بین ببرد و از شکل اصلی خارج نماید.

بهتر است برای خشک کردن پارچه دانتل از هوای آزاد بهره برد و نکته مهم تر اینکه برای جلوگیر یاز تغییر رنگ این پارچه حتی در مدل های مرغوب و با کیفیت، آن را هرزچندگاهی که در هوای آزاد قرار گرفته است؛ پشتو رو نماییم. به این ترتیب می توان مانع از ایجاد رنگ پریدگی در قسمت های مختلف این پارچه شد.

اما به طور کلی نکاتی در رابطه با نحوه صحیح و اصولی خشک کردن و نگهداری پارچه دانتل پس از شستشو وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

1-     بهتر است پارچه دانتل و یا لباسی که با پارچه دانتل دوخته شده است را برای خشک شدن در هوای آزاد و در سایه قرار دهید. قرار گرفتن در سایه و در معرض باد خنک موجب می شود تا همه قسمت های آن به طور کواخت خشک شده و همین موضوع سبب می شود تا در بین بافت های قسمت های مختلف پارچه از هم گسستگی و بدریختی ایجاد نشود.

2-     با توجه به وزن لباس دانتل، شما می توانید آن را به شیوه های مختلفی آویزان نمایید. فقط به این نکته بسیار توجه داشته باشید که اگر لباس دانتل شما دارای وزن زیادی باشد در هنگامی که خیس است نیز وزن آن بسیار زیاد خواهد بود.

در نتیجه بهتر است تا به جای آویزان کردن لباس، آن را بر روی یک سطح صاف پهن نمایید تا به طور کامل خشک شود. این عمل در واقع به دلیل آن است که تغییر شکلی در لباس شما ایجاد نشود. زیرا بسیار مشاهده می گردد که لباس های سنگین از جنس توری و دانتل که برای خشک شدن از جایی مثلا با چوب رختی آویزان می شوند؛ پس از خشک شدن قد لباس افزایش یافته است و این تنها به دلیل تغییر در بافت و تغییر شکل و حالت پارچه لباس می باشد.

3-     در اغلب موارد پارچه های دانتل نیازی به اتو کردن ندارند. اما اگر در شرایطی لازم است تا از اتو برای این پارچه استفاده نمایید؛ حتما کف اتو را پیش از استفاده تمیز نمایید.

مورد دیگری که در هنگام اتو کشی پارچه دانتل مورد توجه قرار می گیرد؛ استفاده از یک پارچه سفید و تمیز است که بر روی دانتل قرار داده می شود تا هم در برابر حرارت و هم ایجاد لکه های ناخواسته از پارچه اصلی حفاظت نماید.

این دقیقا همان کاری است که ما نیز در مجموعه تولیدی فاطیما در هنگام دوخت و اتوکشی چادر با استفاده از پارچه دانتل به طور کامل و اصولی رعایت می نماییم. چرا که پارچه های دانتل پارچه هایی بسیار حساس هستند و با کوچکترین بی دقتی ممکن است تغییر شکل و فرم در آن ها بسیار مشهود گردد.

4-     بهتر است از کمترین درجه اتو برای اتو کشی استفاده شود. این نکته به ویژه برای اتوکشی درز ها مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در غیر اینصورت این پارچه در محل درز ها دارای تغییر شکل خواهد شد و در هنگام استفاده و پوشیدن لباس محل درز ها شکل نا مناسبی به خود می گیرند.

5-     توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از اتو کردن لباس دوخته شده از پارچه دانتل را در کمد و مکان بسته به دور از جریان هوای آزاد قرار ندهید. همچنین برای نگهداری از لباس بهتر است محیطی خشک و خنک را برای آن مهیا نمایید.

6-     اگر از کاور یا پوشش پلاستیکی برای لباس خود استفاده می نمایید؛ بهتر است تا هر 2 یا 4 سال یکبار آن را تعویض نمایید. زیرا استفاده طولانی مدت از یک کاور برای لباس های مجلسی می تواند موجب تغییر رنگ و کدر شدن آن ها شود.

شاید رعایت تمام این نکات برای شست و شوی و یا نگهداری یک لباس، کمی بیش از حد معمول به نظر برسد. اما توجه داشته باشید که لباس های دوخته شده از پارچه هایی مانند پارچه دانتل، گیپور و … جز لباس های مجلسی و بسیار نفیس به شمار می روند که قیمت بسیار زیادی هم برای آن ها پرداخت می نماییم؛ پس بهتر است برای حفظ شکل و حالت اولیه آن ها تلاش بیشتری نماییم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *