تیپ دانشجویی با چادر

استایل چادری در دانشگاه

اول از همه به این نکته توجه داشته باشید که پوشیدن چادر با داشتن یک استایل شیک هیچ گونه منافاتی ندارد. بنابراین یک خانم چادری نیز می تواند با توجه به نوع و سبک پوشش خودش، یک حجاب استایل حرفه ای و بسیار زیبا داشته باشد. اما امروز به استایل چادری در دانشگاه می پردازیم. بنابراین لازم است تا علاوه بر نکاتی که تا به امروز در رابطه با شیک پوشی با چادر در مقالات مختلف به آن اشاره کردیم به نکات جدیدی در رابطه با استایل دانشجویی با چادر بپردازیم.

برای انتخاب چادر دانشجویی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر شما هم دانشجو هستید و به عنوان یک خانم چادری در محیط های فرهنگی مانند دانشگاه و … رفت و آمد می کنید؛ پس حتما می دانید که برای حضور در این موقعیت ها لازم است تا  پوشش راحتی داشته باشد. گذراندن ساعت های طولانی بر سر کلاس درس اساتید، حضور در محوطه دانشگاه، و یا رفت و آمد در مسیر های طولانی و پر ترافیک و … همه و همه عواملی هستند که شما را مجبور می کنند تا برای دانشگاه لباسی راحت به تن کنید. بنابراین لازم است تا برای انتخاب چادر دانشجویی نیز راحتی را در اولویت اول خود قرار دهید.

علاوه بر آن این موضوع را در نظر داشته باشید که برای استایل دانشجویی به همراه داشتن کیف و یا کوله های بزرگ لازم و ضروری است. فرض کنید کیفی بر روی دوش دارید و تعدادی کاغذ و پوشه و … نیز در دستتان است. با توجه به این گونه موقعیت ها، راحت بودن چادر مشکی که برای دانشگاه خریداری می کنید؛ امری واجب و ضروری است. به همین دلیل است که اغلب دانشجویان چادری به استفاده از چادر آستین دار تمایل بیشتری نشان می دهند. در ادامه به معرفی برخی از مدل های چادر دانشجویی می پردازیم. این مدل از چادر مشکی در طرح و مدل های متنوعی تولید می گردد که علاوه بر استفاده دانشجوی چادری جهت استفاده در محل کار و سایر محیط های فرهنگی و اداری نیز کاربرد دارد.

انواع چادر دانشجویی

انتخاب مدل مناسب چادر مشکی برای دانشگاه یکی از مهم ترین مسائلی است که یک خانم چادری دارد. باید به این نکته توجه داشته باشید تا به عنوان یک خانم چادری شیک پوش، به هماهنگی و تناسب مدل چادر خود با ارزش های معنوی حجاب و همچنین سبک پوشش جامعه نیز توجه داشته باشید. با توجه به این موارد چادر های متنوعی را برای انتخاب در پیش رو دارید که عبارت است از چادر سنتی، چادر آستین دار و چادر دانشجویی و… که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چادر سنتی یا چادر ساده ایرانی

شاید بتوان چادر مشکی ساده را یکی از پر استفاده ترین و پر طرفدار ترین مدل های چادر مشکی در ایران به شمار آورد. این چادر به صورت یک نیم دایره بزرگ است که شعاع آن منطبق بر قد شخص است که به آن قد چادر نیز گفته می شود. استفاده از چادر ساده جلو باز از دیر باز در میان بانوان محجبه ایرانی مرسوم بوده است.

حتی چادر نماز ساده سنتی مانند چادر های گلدار نیز دقیقا مشابه با همین چادر دوخته و تولید می شوند. البته برای استفاده از چادر نماز ساده برای خواندن نماز از یک مقنعه نمازی برای پوشش بیشتر در زیر چادر استفاده می نمایند. بنابراین در خرید چادر نماز ساده به این نکته توجه داشته باشید که مدلی کاملا مشابه با چادر مشکی سنتی دارد.

اغلب چادر های ساده چه به صورت چادر نماز و یا چادر مشکی برای بیرون از منزل، دارای یک کش برای ایستایی بهتر بر روی سر هستند. به این ترتیب می توان دست ها را آزادانه در زیر چادر حرکت داد و نگران سر خوردن چادر از روی سر نبود.

با توجه به اینکه این چادر به صورت جلوباز و بدون آستین طراحی و تولید می گردد؛ ممکن است برای استفاده در محیط دانشگاه کمی دست و پا گیر به نظر بیاید. اما با این وجود بسیاری از دانشجویان چادری از این چادر برای داشتن یک استایل دانشجویی با چادر استفاده می نمایند.

چادر دانشجویی

همه مدل هایی که در این مقاله برای استفاده در دانشگاه معرفی می کنیم؛ به عنوان چادر دانشجویی از آن ها نام می بریم؛ اما یک مدل چادر مشکی وجود دارد که به دلیل طراحی ویژه و خاصی که دارد؛ منحصا برای استفاده دانشجویان محجبه و چادری در دانشگاه تولید می گردد.

در هنگام خرید چادر دانشجویی با مشاهده مدل آن متوجه می شوید که این چادر الگویی کاملا مشابه با چادر سنتی دارد؛ اما در قسمت دست ها یک تکه مچ در حدود 5 سانتی متر تعبیه شده است که دست ها از آن قسمت خارج می شود. به عبارت دیگر این چادر با همان گشادی و آزادی چادر سنتی ایرانی می باشد؛ ولی برای استفاده از دست ها کمی راحت تر خواهید بود. باید به این نکته توجه داشته باشید که نمی توان این چادر را به عنوان یک چادر آستین دار در نظر داشت زیرا تنها یک درز  به همراه مچ کوچک برای خروج دست ها روی چادر دانشجویی تعبیه شده است.

چادر خبرنگاری

این چادر همان چادر دانشجویی است؛ با این تفاوت که قسمت مچ آن به جای 5 سانت، تا حدود 10 سانت افزایش یافته است و حالت چادر آستین دار پیدا می کند. به همین دلیل استفاده از این چادر در دانشگاه و حل کار راحت تر می باشد.

چادر عربی اصیل

انتخاب چادر عربی به عنوان چادر دانشجویی می تواند یکی از بهترین گزینه ها به شمار رود. چرا که این چادر جمع و جور تر از مدل های سنتی و دانشجویی می باشد. به علاوه اینکه جایی برای خروج دست ها در آن وجود دارد که در برخی مدل ها با اضافه نمودن 10 سانت به سر مچ، به چادر عربی مچ دار تبدیل می شود. این چادر علاوه بر پوشش مناسبی که دارد؛ بسیار راحت و کاربردی نیز می باشد.

این مدل از چادر منسوب به کشور عراق است که به آن ” چادر جده ” نیز گفته می شود. برای راحتی بیشتر در هنگام پوشیدن چادر عربی می توان به آن زیپ و یا دکمه نیز دوخت. بسیاری از خانم های چادری برای ایستایی چادر روی سر به آن کش می دوزند.

چادر لبنانی

چادر لبنانی نیز الگویی مشابه با چادر عربی و یا چادر جده دارد؛ با این تفاوت که این چادر دارای یک آستین در حدود 30 سانت است که برای استفاده به عنوان چادر دانشجویی و استفاده آزادانه از دست ها بسیار کاربردی و مناسب می باشد. مدل هایی از چادر لبنانی مانند چادر صدفی و … نیز وجود دارد که دارای زیپ مخفی هستند و یا طول آستین آن ها کمی کوتاه تر می باشد.

چادر بحرینی

بسیاری این چادر مشکی را همانند یک مانتوی بسیار گشاد می دانند. آستین این چادر همانند چادر صدفی بلند است اما دارای زیپ و یا دکمه نیت. چادر با زیپ مخفی مانند چادر صدفی گشادی مشابه با چادر بحرینی را دارد؛ اما این چادر با بند در جلوی چادر به صورت چپ و راستی بسته می شود.

چادر اماراتی

این چادر بلند ترین آستین ها را در بین انواع مدل چادر مشکی دارا می باشد. چادر آستین دار با آستین هایی در حدود 40 سانتی متر که این چادر را اندامی تر می نماید. چادر اماراتی یکی از انواع چادر عربی به شمار می رود که مدل آن مدلی بین چادر عربی و چادر ملی به نظر می رسد. این چادر جلوباز است که می توانید آن را به چادر دکمه دار و یا چادر زیپ دار تبدیل نماایید.

چادر ملی

این چادر برگرفته از چادر دانشجویی می باشد که دارای آستین های بلند تری است. به همین دلیل است که چادر ملی کمی اندامی تر از چادر دانشجویی می باشد. چادر ملی بهترین گزینه برای دانشجویان چادری است که آزادی عمل بیشتری را در هنگام پوشیدن چادر نیاز دارند. استفاده از کوله پشتی با چادر ملی نیز بسیار راحت است.

به دلیل اندامی بودن مدل چادر ملی، استفاده از آن برای خانم چادری با اندام درشت و توپر توصیه نمی شود؛ چرا که ممکن است آزادی زیادی برای آن ها نداشته باشد و موجب آزار آن ها به دلیل کشیدگی چادر شود.

چار ملی دارای سایز بندی می باشد و در قسمت جلو با دکمه بسته می شود. به عبارت دیگر چادر ملی یک چادر دانشجویی مدل دار است که به صورت چادر آستین دار با آستین کلوش، آستین حریر و … نیز طراحی و ارائه می گردد.

چادر قجری

چادر قجری که به آن چادر کمری نیز گفته می شود؛ همان چادری است که در زمان رضا شاه زنان بر سر می کردند. این چادر دارای یک قسمت دامنی است که با بند به کمر بسته می شود و قسمت بالایی آن همانند چادر ایرانی با کش بر روی سر قرار می گیرد. به طور کلی این چادر در میان دانشجویان چادری محبوبیت زیادی ندارد. اما به عنوان استایل چادری می تواند استفاده های بسیاری داشته باشد. چرا که این چادر در ناحیه کمر به بالا آزادی بیشتری را به شما می دهد. به همین دلیل لازم است تا از روسری های بلند برای پوشاندن این ناحیه استفاده نمایید.

چادر جلابیب

یکی از حرفه ترین مدل های چادر مشکی، چادر جلابیب می باشد. این ادر به دلیل امکانات بسیار زیادی که برای چادری ها فراهم می آورد به یکی از محبوب ترین مدل چادر مشکی برای پوشیدن چادر در خارج از منزل بدل شده است. دارا بودن زیپ مخفی برای شیردادن به بچه، تعبیه زیپ روی آستین برای بالا زدن آن مثلا در هنگام وضو گرفتن، داشتن جیب،  تعبیه قسمتی شبیه به مقنعه که امکان پوشیدن چادر بدون روسری را فراهم می کند و … همه و همه از جمله مزایای این چادر کاربردی می باشد.

چادر جلابیب

چادر شالدار

این مدل از چادر های دیگر اندامی تر می باشد و با آستین های بلند و کوتاه در بازار ارائه می گردد. چادر شالدار در یک سریال تلویزیونی معرفی شد و پس از آن به سرعت در میان خانم های چادری رواج یافت. شالی که به قسمت سر این چادر متصل است؛ آن را کاملا به یک مانتو و یا عبا همراه با شال متصل به آن شبیه می کند. به همین دلیل است که برخی معتقدند این مدل را نمی توان به عنوان چادر به حساب آورد زیرا که پوشش مناسبی ندارد.

به هر حال مدل های مختلف دیگری از چادر مشکی وجود دارد که برای استفاده در دانشگاه کاربرد دارد. اما همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم؛ بهتر است تا در هنگام خرید چادر  به راحتی مدل آن در هنگام استفاده دقت بیشتری داشته باشیم. انواع مدل های چادر آستین دار به دلیل آزادی دست ها مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند. اما از سوی دیگر به آزادی و گشادی خود چادر نیز توجه کنید. زیرا چادر اندامی می تواند ارزش حجاب را به کلی زیر سوال ببرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *