آیا با چادر هم می توان یک استایل هنری داشت؟

برای داشتن یک استایل هنری در ابتدا لازم است تا با مفهوم این سبک خاص از پوشش بیشتر آشنا شویم. ارکان و اجزای بسیاری در این استایل وجود دارد که رعایت آن ها می تواند شما را به داشتن یک استایل خاص هنری نزدیک تر نماید. در این مقاله ابتدا به معرفی این سبک و جایگاه آن در دنیای مد می پردازیم؛ سپس به این سوال پاسخ می دهیم که آیا می توان با چادر نیز یک استایل هنری داشت؟

استایل هنری چیست؟

استایل هنری یا همان Artsy Fashion Style ، یک استایل با آیتم های خاص و هنری می باشد که روز به روز بر شمار طرفداران آن افزوده می گردد. طرفداران این سبک پوشش و افرادی که تمایل به پیروی از آن دارند؛ اغلب به دنبال نشان دادن احساسات خود از طریق نوع پوشش خود هستند. به عبارت دیگر استایل و سبک هنری راهی برای به نمایش گذاشتن عواطف و احساسات فرد است که زندگی، نشاط و هنر را در ظاهر نمایان می کند.

شاید اگر پوشش اسلامی و به طور خاص چادرپوشی را به نوعی نمایش عقاید دانست؛ بتوان استفاده از چادر را در این مقوله جای داد. اما در ادامه با بیان نکاتی از این استایل به این می پردازیم که چرا میان این دو موضوع تناقضاتی وجود دارد.

هنر و هنر دوستی شالوده اصلی یک استایل هنری

اگر به هنر علاقه ای ندارید؛ پس قطعا نمی توانید به استایل و و سبک پوشش هنری نیز علاقه ای نشان دهید. اغلب هنرمندان و هنردوستان به دنبال خلاقیت و خلق ایده در کار های خود هستند. به همین دلیل است که این نوع از پوشش را می پذیرند و به آن علاقمند هستند.

آنچه در استایل هنری بیش از هرچیزی به چشم می خورد؛ خلاقیت و نوآوری در ایجاد سبک جدید می باشد. خلاقیتی که نظر همگان را جلب می نماید و تنها خاص شماست. بنابراین اگر به دنبال پوششی منحصر به فرد هستید و علاقه دارید تا استایل خاص خود را داشته باشید؛ استایل هنری، مناسب ترین نوع از پوشش برای شما می باشد.

اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که به دنبال لباس های پوشیده و مدل های با حجاب هستید؛ نیز می توانید با رعایت چند نکته استایل خاص و منحصر به فرد خودتان را داشته باشید. اما آنچه در اینجا به آن پرداخته می شود انتخاب جسورانه و خلاقیت در ایجاد طرح ها و مدل های گوناگونی است که شاید هر کسی علاقه به این نوع از پوشش نداشته باشد. به عنوان مثال یک خانم با پوششی مانند چادر، بهتر است به دنبال ترکیب رنگ هایی با تضاد بسیار نباشد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا انتخاب های جسورانه با سبک و پوشش اسلامی همخوانی ندارد.

استایل هنری؛ یک استایل بدون حد و مرز

میشائیل هاوس کلر در کتاب خود تحت عنوان ” هنر چیست ” در رابطه با معنا و مفهوم هنر آمده است که : ” پاسخ به این سوال که چه چیز هایی هنر است و هنر چیست؛ در هیچ زمانی مانند دنیای امروز با شک و تردید همراه نبوده است. بسیار پیش آمده است که در موزه و یا نگارخانه ای در مقابل یک اثر هنری فوق العاده مات و مبهوت به تماشا ایستاده ایم و از خود این سوال را پرسیده ایم که آیا این اثر به واقع هنر است؟ مشخص است که برخی آن را هنر می دانند زیرا در غیر اینصورت آن را در این مکان نمی یافتیم؛ اما این را نمی دانیم که چرا باید آن را هنر بدانیم. چرا که هیچ ملاک و معیاری برای داوری کردن یک اثر هنری نداریم تا به ما بگوید که هنر چیست؟ “

با توجه به این گفته می توان اینطور نتیجه گیری نمود که دنیای هنر و هر اثر هنری که توسط هنرمندی خلق می گردد؛ هیچ چارچوب خاصی ندارد و تنها تروشات ذهنی آن فرد می باشد. گاهی این مقوله تا حدی پیچیده و مبهم می گردد که نمی توان به سادگی درباره آن سخن به میان آورد.

در رابطه با استایل هنری نیز این قاعده وجود دارد. در واقع وجود نداشتن قاعده و قانونی مشخص برای خلق یک استایل هنری در پوشش، تنها قانون این استایل به شمار می رود. آنچه در این سبک مهم است تنها داشتن خلاقیت در استفاده از آیتم های مختلف، ترکیب رنگ ها و … می باشد.

این دقیقا یکی از مواردی است که نمی توان در رابطه با پوشیدن چادر به ویژه در مکان های عمومی رعایت نمود. شاید بتوان برای انتخاب چادر نمازی که در منزل و یا زیارتگاه ها و مسجد استفاده می شود؛ از رنگ ها و مدل های مختلفی استفاده نمود. اما برای انتخاب و خرید چادر مشکی که در محل کار، خیابان و … پوشیده می شود؛ لازم است تا کمی محتاطانه تر عمل نماییم. به همین دلیل است که گفته می شود سبک و پوشش اسلامی دارای چارچوب خاصی می باشد.

جایگاه استایل هنری در جامعه مد

هدف استایل هنری در واقع نشان دادن عواطف و احساسات فرد به موضوعی خاص می باشد. بنابراین این می تواند راهی مناسب برای هنرمندان جهت ابراز عقیده و یا حتی اعتراض به موردی مشخص در جامعه باشد.

با توجه به اینکه در این استایل همه آیتم ها با دقت و متناسب با سلیقه و سبک فکر شخص انتخاب و استفاده می شود؛ بنابراین می توان اینطور بیان نمود که هر شخصی می تواند استایل هنری خاص خود را داشته باشد.

استفاده از آیتم های دست ساز در پوشش به سبک هنری، ترکیب رنگ های جسورانه و بسیاری موارد دیگر می تواند شما را به سادگی در مرکز توجه اطرافیان قرار دهد؛ به گونه ای که پیام خود را سریع تر و واضح تر انتقال دهید. بنابراین می توان سبک هنری در پوشش را به نوعی انتقال پیام در دنیای مد امروزه دانست.

البته در یک نگاه کلی هر نوع پوشش، سبک و استایلی قدرت انتقال پیام را دارا می باشد. به عنوان مثال یک بانوی چادری با پوشش خود، انتخاب و تعهد خود را نسبت به سبک پوشش محجبه و به طور کلی مقوله حجاب به نمایش می گذارد.

استایل هنری به دنبال فردیت در جامعه

همه افرادی که به این سبک از پوشش علاقه دارند؛ به دنبال پوشش منحصر به فردی می باشند که بتواند آن ها را در مرکز توجه قرار دهد. لازم است تا به حد کافی به هنر علاقه داشته باشید تا جسارت  خلاقیت لازم برای ایجاد یک استایل هنری را برای خود به خرج دهید. همین خلاقیت که خاص شما است می تواند استایل و سبک پوششی محتص خودتان را برای شما به ارمغان بیاورد.

در واقع این موضوع که به دنبال خاص بودن و منحصر به فرد بودن هستید؛ می تواند نوعی فردیت در جامعه برای شما به وجود بیاورد. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گیری نمود که به کمک این استایل خاص شما می توانید پیام خود را نیز به اطرافیان و علاقمندان به این سبک منتقل نمایید.

نکات اصلی برای داشتن یک استایل هنری و وجه تمایز آن با حجاب استایل

برای داشتن هر استایلی و پیروی از هر نوع سبکی در پوشش لازم است تا از قوانین و قواعد خاص آن پیروی کنید. اما همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم؛ استایل هنری دارای چارچوب و قاعده خاصی نیست؛ چرا که تنها خلاق بودن و نوآوری می تواند به خلق یک سبک هنری و استایلی خاص به شما کمک کند. اما پیش از هر چیز لازم است تا به این نکته توجه داشته باشید که اولین قدم برای داشتن یک استایل هنری، علاقمندی به هنر می باشد. در این بخش به نکات و وجوه تمایز میان استایل خنری و سبک پوشش اسلامی و به طور خاص تر پوشیدن چادر مشکی در جامعه می پردازیم.

راهی برای انتقال پیام خود بیابید

کسانی که از این سبک پیروی می کنند؛ همواره به دنبال انتقال پیامی خاص به اطرافیان می باشند. بنابراین بسیار دیده می شود که افراد از رنگ، بافت، مدل و همچنین طرح های متفاوت که شاید در برخی موارد با یکدیگر همخوانی هم ندارند؛ استفاده کنند تا مفهومی خاص را منتقل نمایند. استفاده از آیتم های خاص، تک رنگ با رنگ ه و سبکی جسورانه می تواند شما را در مرکز توجه قرار دهد. بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری نمود که در این زمینه همه چیز به خلاقیت و نوآوری شما در خلق یک ارزش جدید دارد.

این موضوع گرچه برای یک استایل هنری حسن به شمار می رود؛ اما باید به این نکته توجه داشت که انتقال پیام از طریق در مرکز توجه قرار داشتن، کاملا خلاف و متضاد با ارزش هایی است که یک فرد چادری دنبال می کند. چرا که در نوع پوشش اسلامی و سبک پوشش بانوان محجبه، جلب توجه نکردن، جز ارکان اصلی می باشد که به آن تاکید بسیاری شده است.

البته این تنها مختص لباس های پوشیده و یا چادر مشکی در خارج از منزل می باشد. بنابراین شما می توانید برای پوشش داخل منزل و یا مجالس از سبک و پوشش مورد علاقه خود و یا یک استایل هنری پیروی نمایید. به عنوان مثال برای خرید چادر نماز می توانید به سراغ مدل هایی باشید که در رنگ و مدل بسیار خلاقانه طراحی شده اند و یا با انتخاب نوع خاصی از لباس پوشیده مجلسی می توانید از استایل هنری نیز لذت ببرید.

بی پروا باشید

برای داشتن یک استایل هنری بی نقص، لازم است تا جسورانه به طراحی و خلق آیتم های جدید بپردازید. . سعی کنید تا جایی که می توانید و خودتان می پسندید از ترکیب آیتم ها و رنگ ها، استایلی جدید برای خودتان بسازید. در این زمینه به خودتان و حس درونیتان اعتماد کنید.

این مورد در رابطه با پوشیدن چادر مشکی کمی تفاوت دارد. زیرا پوشش اسلامی دارای چارچوب خاصی است که اجازه انتخاب های بی پروا را نمی دهد. دلیل این موضوع نیز آن است که حجاب به منظور دوری از جلب توجه و پوشش می باشد. بنابراین نمی توان با انتخاب رنگ های تند، جسورانه و یا متضاد هم، نظر دیگران را به سمت خود جلب نماییم.

تفاوت ایجاد کنید

استایل هنری به دنبال ایجاد فردیت در جامعه می باشد. به بیان دیگر برای داشتن یک استایل هنری خاص و حرفه ای لازم است تا سبک منحصر به فرد خودتا را داشته باشید. تقلید از سبک های دیگر تا جایی که به منظور الهام گرفتن و ایده پردازی را داشته باشد؛ می تواند به کار شما جلوه بیشتری نیز ببخشد. اما کپی کرد و نمونه برداری عینا و مشابه با سبک دیگران نمی تواند تفاوت خاصی را در استایل هنری و سبک پوشش شما ایجاد نماید.

از سوی دیگر شاید بتوان برای سبک پوشش اسلامی، لباس های پوشیده و استفاده از چادر در محافل عمومی نیز به دنبال متمایز شدن بود. این اصلا ایرادی ندارد که یک خانم با حجاب و محجبه بخواهد با پوشش خود و یا چادر مشکی که در خارج از منزل و یا مثلا چادر مجلسی یا انواع چادر رنگی زیبا که در مراسم ها استفاده می کند، زیبا و مرتب به نظر برسد. و دقیقا همین موضوع سبب می گردد تا تمایز یک بانوی محجبه شیک پوش با سایرین کاملا به نظر بیاید.

در نهایت می توان اینطور نتیجه گیری نمود که سبک هنری با حجاب استایل تنها در زمینه چارچوب و قواعدی که برای هریک تعریف شده است، تفاوت دارند. اما این به ان معنی نمی باشد که حجاب نوعی محدودیت است. چرا که با داشتن حجاب و پوشیدن چادر و یا لباس های پوشیده نیز می توان بسیار شیک و خوش استایل بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *