تبدیل چادر دانشجویی به عربی

چادر پوششی برای برخی زنان در ایران است که به صورت پارچه‌ای نیم‌ دایره‌ای‌ شکل و به رنگ‌ های سیاه به صورت سفید یا رنگی مي باشد، امروزه چادر درگير مد هم قرار گرفته است و به شکل يا طرح هاي گوناگون هم در آمده است، براي مثال چادر عربی، چادر دانشجویی، لبنانی، اماراتی، قاجاری و حتی تبديل يك نوع چادر به نوعي ديگر مثلا تبديل چادر دانشجويي به عربي به چه صورت است؟
ما براي شما ان را بازگو خواهيم كرد.

این پوشش زيبا و گرانقدر تکه‌ای بزرگ و دور دوزی شده‌است كه معمولا قد و اندازه ان از سر تا پای زن را در بر می‌گیرد، اما بر خلاف برخی از حالت‌های حجاب، چهرهٔ زن در آن نمایان تر مي باشد. این پوشش را به‌طور دقیق‌تر، بیشتر، زنان ایرانی و در بخش‌هایی از افغانستان روی پوشاک خود برای گشتن در جاهای همگانی می‌پوشیده‌اند. این حجاب در جاهای همگانی بیشتر به رنگ سیاه و برای نماز به رنگ سفید و يا طرح هاي مجلسي با پارچه هاي اصيل و برازنده مي باشد . با وجود نمایان بودن چهرهٔ زن در این حجاب، گروهی از زنان بخشی از چهره‌شان را نیز با آن می‌پوشانند كه معمولا با پارچه أي به نام پوشيه صورت ميگيرد.
كشف حجاب يا از بين بردن چادر رویداد مهمی در زمينه فرهنگي و اجتماعي به شمار مي ايد که در سال ۱۳۱۴ رخ داد؛ پیش از این تغییر پوشاک حکومتی، زنان ایرانی از پوشاکی چون چادرِ سیاه و روبنده استفاده می‌کردند، در دوران رضاشاه پهلوی برای نخستین‌بار در جامعهٔ سنتی ایران، بانوان ارزشمند ما توانستند از خانه خارج شده و به عرصه‌های اجتماعی پا گذارند، همچنين اجباری شدن آموزش برای هم پسران هم دختران و افزایش قشر باسواد نیز موضوع هم‌راستای مهم دیگر بود؛ اینکه زنان پس از این، وارد اجتماع شوند و پیشه‌هایی چون آموزگاری، پرستاری، پزشکی و غیره را بگیرند، بدون آن که پوشش‌ها و کارهای سنتی چون روبنده و عدم سخن با نامحرم را کنار بگذارند اصطلاحا ممکن نبود و واقعا به نظر ميرسيد كه غير ممكن است ؛ بنابراین، «کشف حجاب» از سوی حکومت وی صورت گرفت. با این وجود، دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که این اقدام رضاشاه را، در جهت مخالفت با اسلام دانسته‌است اما در حقيقت اينطور نيست. او انزجار خویش را از چادر، به گونه‌ای اعلام کرده بود: «چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است. درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد». این اقدام‌ها و سخنان وی با وجود داشتن مخالفان جدی میان مذهبیان ایرانی، اما موافقانی نیز دارد که «کشف حجاب» را «اعلام رسمی آزادی پوشش زنان» خوانده‌اند و اقدامات وابسته را ستوده‌اند.
اما امروزه طرح هاي اصيل ايراني و نمونه هاي مختلفي وجود دارد كه مختص به مجالس مختلف مي شود. از شب چلگي به حساب مي ايد تا چادر عقد بالاي حضرت و يا چادر مختص دانشجو.
شما خيلي راحت ميتوانيد يك نمونه را به نمونه يا شكل ديگر تبديل كنيد مثلا تبديل چادر دانشجويي به عربي، اما اين به چه صورت است!؟در سايت شهر حجاب كه بسيار محبوب و مورد بررسي بسياري افراد قرار گرفته است ما ان را براي شما شرح خواهيم داد .

تبديل چادر دانشجويي به عربی

همانطور كه پيش تر بازگو كرديم چادر انواع مختلفي دارد بهتر است با كمي از انها شما را اشنا كنيم.
چادر ملي : چادر ملی یکی از شایع ترین انواع چادر مي باشد ، چادر ملی نخستین چادر طرح دار ایرانی است که امروزه کاربرد بسیاری برای بانوان چادری دارد.
چادر ملی برگرفته از چادر ساده ایرانی مي باشد با این تفاوت که دارای آستین هایی برای بیرون آوردن دست ها می باشد ، و انجام برخي كارها با ان راحت تر است ، در برخی مدل های آن، آستین از آرنج به پایین است. آستین می تواند کلوش یا راسته باشد که معمولاً با حریر یا نوار و یا منجوق دوزی تزیین می شود. جلوی چادر می تواند باز باشد و یا به وسیله ی زیپ و دکمه مخفی بسته شود. این چادر به شما آزادی عمل بیشتری می دهد و برای خانوم های بچه دار و دانشجو توصیه می شود. با این چادر رانندگی بسیار راحت می باشد.
چادر ملی در سال های اول مخالفان بسیاری داشت؛ آن ها معتقد بودند این چادر با مانتو خیلی تفاوتی ندارد، ولی موافقان بر این اعتقاد بودند که این چادر به زنان آزادی عمل بیشتری می دهد، بدون آنکه الزامی باشد چادرشان را نگه دارند.

چادر دانشجويي: چادر دانشجویی آستین دار هم طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است خصوصا براي دختران جوان. دست‌ها آزاد هستند اما مناسب استفاده کوله پشتی نیستند هىچنين برای مادرها خیلی ایده‌آل نیست. شاید بتوان گفت همان برای دانشجوها مناسب است كه با كيف اداري از ان استفاده كنند.
سبک چادر دانشجویی کاملاً شبیه چادر معمولی است با این تفاوت که شکافی برای بیرون آوردن دست ها از چادر وجود دارد و قسمتی از آستین مانتو شما مشخص می شود. قسمت جلو چادر به طور کامل باز است و ایده خوبی برای استفاده در مهمانی خواهد بود.
چادر دانشجویی آستین دار واقعا مناسب دانشجو‌هاست و برای حمل کتاب و یا کیف مناسب است. اما برای افراد شاغل پیشنهاد مناسبی نیست، چون حرکت دست را کمی محدود می کند. موقعی که برای برداشتن چیزی دست را دراز کنید، احساس می کنید چادر کشیده می شود و راحت نمي باشد، اما در کل خیلی مرتب و شیک به نظر می آید و حس خوبي را به ادم القا ميكند.

تبديل چادر دانشجويي به عربی كه بسيار راحت تر است را بهتر است بيان كنيم.

پارچه مورد نیاز برای دوخت چادر دانشجویی در حدود 4.5 الی 5 متر با عرض حدودی 115 الی 120 می باشد. در صورتی‎که شما قد کوتاه تری دارید مقدار حدودی 4 الی 4.5 مناسب است. در صورت داشتن قد متوسط 165، حدود 4.5 متر پارچه و در صورت داشتن قد بلندتر 5 متر پارچه چادری کفایت می‌‎کند.
در گام اول ابتدا قد چادر را باید بگیرید. برای این کار صاف بایستید و شانه هاي هود را كمی به سمت عقب متمايل كنيد به گونه ای که به رو به روی خود نگاه می‎کنید و سر شما خم نشود، پارچه چادری را بر روی سر خود بیاندازید به طوری که یک طرف آن مماس با زمین باشد طرف دیگر را نیز به آن برسانید. حال این دو لبه را با یک سنجاق یا سوزن به یکدیگر وصل نماید. مقدار بدست آمده قد چادر شما می شود.

قد چادر خود را بعد از اندازه گیری علامت بزنید تا مقدار اضافی آن برش بخورد فراموش نكنيد در هنگام برش چادر میزان اضافی برش برابر است با قد چادر بعلاوه 40 سانتی متر. در واقع به قد چادر خود 40 سانتی متر اضافه نمایید سپس مقدار اضافی را برش دهید.
اضافه نمودن این 40 سانتی متر به خاطر این است که زمانی که می‎خواهید چادر را بر روی هم تا بزنید. 20 سانتی متر از هر 2 طرف برای لایه زیر اضافه بماند. پارچه چادری را بر روی میز قرار دهید. ترکی جلوی چادر را روی هم قرار دهید. حال قد پارچه چادر را دولا کنید. در این حالت 40 سانت پارچه اضافی که نگه داشته اید بین دو طرفین تقسیم میشود. هر طرف 20 سانتی متر.
از میزان اضافه یک مستطیل ما برش میزنیم. از قسمت ترکی پارچه دوباره تا میزنیم. قسمت لب ترکی پارچه 35 الی 40 سانت می باشد. و طول آن را 60 سانت در نظر بگیرید. حال طبق الگو ترکی قسمت اضافی را به قسمت ترکی دیگر وصل می‎نماییم و می‎دوزیم. به طوریکه دولای بسته 60 سانت در امتداد دو لای بسته پشت قرار بگیرد. از سمت باز پارچه از قسمت تکه کوچک که در سمت چپ تصویر نیز نمایش داده می شود. به اندازه 4 الی 6 سانت به صورت هلالی کنید . این قسمت زمانی که می‎خواهید پایین چادر را به صورت گرد ببرید، بریده خواهد شد. مقداری که از 60 سانت باقی میماند می شود 56، همین مقدار را از پایین چادر به سمت بالا بیایید و با خط کش برش بزنید. تکه شطرنجی را مطابق با الگوی تصویر بدست آورید. مابقی کار را نیز مطابق الگوی تصویری جلو بروید. تا در نهایت چادر دانشجویی شما دوخته شود.
تبدیل چادر ساده يا همان عربي به چادر دانشجویی کار آسونی مي باشد و نيازي به تخصص ندارد، به طوری که هر بانوی ایرانی که اندکی خیاطی کردن را بلد باشد قادر به انجام تبدیل چادر ساده و دوخت چادر دانشجویی خواهد بود. چادر ساده ایرانی به دلیل آنکه دست ها در زیر چادر قرار می‎گیرد در استفاده روزانه سختی های خودش را دارد، این در حالی‎ست که چادر های آستین دار از قبیل چادر دانشجویی پوشش راحتی دارند، و برای استفاده روزمره مناسب‎ترند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۲ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *